Mõtteid, kuidas kriisi ajal digiturundusest maksimum võtta

Oleme turundajatena olukorras, kus me kunagi varem ei ole olnud. Senine elu- ja töökorraldus on pea peale pööratud ning praegu on veelgi olulisem, et ettevõtted oleksid võimelised kiiresti muutuvate oludega kohanema. Meie tegevjuht Erki Heinsaar vestles Best Marketingiga, kuidas kriis on digiturundusagentuure mõjutanud ja kuidas ettevõtted võikisid digiturunduse strateegiale läheneda.

BM: Kuidas praegune olukord digiturundust mõjutab?

Väga palju mõjutab, nagu kõiki teisi. Meie kliendid on pandud täiesti uude olukorda – osad ajutiselt suletud, osad suunatud e-kanalisse, osad muudavad kiiresti ärimudelit – digiturundus tervikuna on väga suures muutuses hetkel ja ehkki osa nendest muutustest on ajutised, mängitakse paljud jõujooned selles kriisis ümber. E-kanali osatähtsus klientide äris suureneb oluliselt, paljudel tugevatel jaeklientidel oli e-pood siiamaani nice to have lisakanal, täna on nad olukorras, kus see on ainuke kanal, kus müüki tuleb. E-poe käibed oleme sellistel juhtudel saanud mitmekordseteks, aga on veel rohkem vaja, see aga eeldab suuremaid muudatusi protsessides, tarneahelas ja sisemiste ressursside ümber mängimist. Need, kes on praegu kiired ja paindlikud, võidavad enim.

BM: Kas tööde maht on vähenenud?

Tööde maht on vähenenud sektoripõhiselt, turism ja meelelahutus on nullis, kaubanduskeskused suletud – see on toonud korraliku käibelanguse. Samas enamik tegutsevaid sektoreid täna väga kärpinud ei ole, kuna vajadus oma tooteid ja teenuseid müüa on endine. E-kaubandus on mahte isegi kasvatanud – nemad kasvatavad praegu turuosa.

BM: Milline on digiturundusagentuuride majanduslik väljavaade? Kas digiturunduse valdkonnas on sinu hinnangul lähiajal oodata koondamisi või palgakärpeid?

Digiagentuuride pluss on see, et meie töö on kliendi jaoks otseselt tuludega seotud ehk digiturunduse kärpimine on reeglina tulude kärpimine – seetõttu need, kes praegu midagi müüa saavad, on pigem panuseid suurendanud. Suur osa sektoritest on aga suletud ja näiteks meie puhul on turism päris suur osa ettevõtte käibest ja töömahust – selle peame nüüd teistesse sektoritesse suunama.

Agentuuride ärimudeli miinus praeguses kriisis on tööjõukulude suur osakaal, mis tähendab, et käivete langedes tuleb kiiresti ka kulusid kärpida. Palgakärpeid teevad lähiajal enamik agentuuridest, koondamise vajadus sõltub sellest kui palju töödest või klientidest reaalselt ära kukub. MBDs oleme otsustanud mitte kedagi koondada, näeme, et tugevat digiturundust läheb klientidel vaja ka kriisi ajal ja eriti sellest väljumiseks ja näeme, et siin on meie potentsiaal turuosa võita. Meil on meeskonnas 52 tippspetsialisti, näeme, et sellise tiimi säilitamine ühtse tervikuna annab meile kriisist väljumisel tugeva konkurentsieelise.

BM: Kui suur on digiturundusagentuuride prognoositav käibelangus? Mida teete käibelanguse vältimiseks?

Käibelangus on agentuuriti erinev, sõltub kliendibaasist, pakun, et keskmine võib jääda 30-40% kanti. Meie puhul on teenuseid ja segmente, kus käibelangust üldse ei ole, keskendume enim nende kasvatamisele (e-kaubandus, offline ärimudelist väljumine, püsitegevused). Oleme viimastel nädalatel ka mitmeid uusi kliente saanud, kes tunnevad, et vajavad praeguses olukorras tugevamat digituge kui varasemalt. Samuti oleme mitmeid kliente, kes hetkel on tegevustega pausil, nõustamas tulevikustrateegiatega, kuidas kriisist väljudes e-kanalit arendada ja konkurentidega võrreldes tugevam olla.

BM: Digiturunduse strateegia kriisi ajal – millist nõu annad ettevõtetele?

Esmalt ellu jääda ja siis kohanduda. Ja see tähendab erinevate ettevõtete puhul väga erinevaid meetmeid, osade puhul suurt kulude kärpimist, teistel juhtudel kiiret inimeste värbamist ja väljaõpet. Enamike puhul küll käibelanguses õigete otsuste tegemist – mida kärpida ja mida mitte. Tüüpiliselt kärbitakse esmalt turundust, koolitust ja arendust – see on kõige lihtsam. Me ise oleme võtnud vastupidise suuna – näeme, et need valdkonnad on tulevase kasvu jaoks võtmetähtsusega ja panustame praegu palju aega oma spetsilistide lisakoolitusse ja teenuse arendamisse ning ka turundusse, et oma kliendibaasi laiendada. Kel vähegi võimalik, soovitan sama.

Konkreetsemalt digiturunduse strateegia osas – võimendage neid tooteid ja teenuseid, millega te inimesi aidata saate, seda nii toote kui sõnumiga – relevantne loovlahendus töötab praegu väga hästi. Olge digiturunduses võimalikult täpsed – kasutage asukohapõhiseid sõnumeid, lähtuge inimese digitaalsest jalajäljest, et talle sobivaid tooteid soovitada – see suurendab efektiivsust ja ei raiska inimeste tähelepanu. Kui võimalik, tehke reklaami, hinnad on praegu väga head, eriti kohalikes portaalides, kuna inimeste meediatarbimine on oluliselt kasvanud ja osad sektorid mahud kokku tõmmanud.

 

Pakume praegu ettevõtetele ka tasuta digitegevuste auditit – meie spetsialistid vaatavad üle, millised on kõige kiiremad ja lihtsamad viisid, kuidas läbi digikanalite rohkem müüa või nähtavam olla.
Tasuta auditi saamiseks saatke palun oma kontakt aadressile mbd@mbd.ee.